Anna von Hausswolff, född i Göteborg, är sångare, pianist, organist och kompositör. Hon är en erkänd, internationell artist som arbetar i gränslandet mellan det traditionsbundna och det experimentella. Med orgel och sång som sina främsta instrument utforskar hon djupet av olika genrer och medier och har erövrat världens hjärtan med sin klangvärld.
Hennes internationella genombrott kom med skivan Ceremony år 2012, och sedan dess har hon fortsatt att utforska nya musikaliska territorier och skapat banbrytande verk. Debutalbumet Singing from the Grave från 2010 banade väg för flera kritikerrosade verk, inklusive det fjärde albumet Dead Magic från 2018, producerat av Sunn O)))-producenten Randall Dunn. Musiken på detta album byggdes kring 1900-talsorgeln i Marmorkirken i Köpenhamn, där större delen av albumet spelades in. Hon följde upp detta med All Thoughts Fly, hennes femte album, inspelat på orgeln i Örgryte nya kyrka i Göteborg.
Genom sin karriär har von Hausswolff samarbetat med några av musikvärldens mest framstående artister, däribland Wolves in the Throne Room, Swans, Sunn O))), och Yann Tiersen, vilket vittnar om hennes mångsidighet och förmåga att korsa musikaliska gränser.
År 2022 blev hon, tillsammans med Filip Leyman, nominerad till en Guldbagge för Bästa originalmusik för sin insats i filmen Världens vackraste pojke (regi Kristina Lindström, Kristian Petri 2021). Samma år hade filmen Paris Revoir premiär på Cannes filmfestival i den prestigefyllda kategorin Director’s Fortnight, där Anna von Hausswolff komponerade musiken. 2022 skrev hon även musiken till Dramatens uppsättning av Gorkijs storverk Natthärbärget.
Vidare har Anna von Hausswolff gjort en lång rad samarbeten, bland annat som solovokalist i baletten En midsommarnattsdröm på både Kungliga Operan och The Joffrey Ballet i Chicago, framträdanden med Göteborgs symfoniorkester på Göteborgs konserthus samt med kören Chards på Barbican konserthus i London. År 2018 skrev von Hausswolff, tillsammans med Mikael Karlsson, musiken till Nobelmiddagen.