Belgisk-franske Damien Jalet är en internationellt efterfrågad koreograf som genom sina samarbeten och samtal med andra konstnärer och uttrycksformer ständigt söker att återuppfinna dansen. Han har bla. samarbetat med Ballet C. de la B., Sasha Waltz and Guests, Chunky Move, Eastman, NYDC, Hessiches Staatsballet, Operabaletten i Paris. Verket Babel (words), som han gjorde med Sidi Larbi Cherkaoui, scenografi av Antony Gormley, belönades med två Olivier Awards. Vidare har han gjort Les méduses, en koreografisk installation i Louvren, Yama för Scottish Dance Theatre med scenografi av Jim Hodges, Bolero för Operabaletten i Paris i samregi med Cherkaoui och performanceartisten Marina Abramovic, obsidian pieces för Isländska Danskompaniet i samarbete med Erna Omarsdottir. 2015 koreograferade Jalet verket gravity fatigue konceptualiserad av modedesignern Hussein Chalayan för Sadler’s Wells i London.
Verket thr(o)ugh för Hessisches Ballett skapades i samarbete med Jim Hodges, tonsättaren Christian Fennesz och designern Jean-Paul Lespagnard. 2017 var den nominerad till det tyska Faust-priset och tidskriften Tanz kritikerpris. Verket är särskilt viktigt för Jalet då det är ett försök att uttrycka känslor som uppstod i förbindelse med att han var vittne till händelserna i rue Charonne, Paris 13 november 2015. Med regissören Gilles Delmas skapade Jalet filmen The ferryman vilken belyser relationer mellan hans verk och ritualer som praktiseras i Japan och på Bali. Här deltog åter Marina Abramovic, och tonsättare var Ryuichi Sakamoto. Verket presenterades löpande under Konstbiennalen i Venedig 2017.
Jalet regisserade vessel tillsammans med den japanska bildkonstnären Nawa Kohei, ett samarbete som inleddes under ett residens på Villa Kujoyama i Kyoto. Föreställningen visades på bl.a. Rhom Theatre Kyoto och Naoshima's Art Site och kommer att spelas nästa på Perths internationella festival i Australien.
2017 var han konstnärlig ledare för UK National Youth Dance Company, och skapade tarantiseismic med premiär på Sadler's Wells. Sedan 2017 har han varit artist in residence vid Theatre national de Bretagne (TNB).
Damien Jalet har koreograferat flera delar filmen Suspiria i regi av Luca Guadagnino, med Tilda Swinton, Dakota Johnson, Ingrid Caven i huvudrollerna med originalmusik av Thom Yorke.
2018 regisserade han sin första opera, Pelleas och Melissande, tillsammans med Sidi Larbi Cherkaoui, med scenografi av Marina Abramović på Operan i Antwerpen. Han skapade också verket Omphalos för mexikanska National Contemporary Dance Company CEPRODAC.
2019 blev han "artist in residence" vid Théâtre National de Chaillot i Paris. Här koreograferade han filmen Anima, regisserad av Paul Thomas Anderson med Thom Yorke i huvudrollen och med GöteborgsOperans Danskompani. Den hade premiär i juni på IMAX Theatres, samt streamas på Netflix. Filmen nominerades till "Bästa musikaliska film" vid 2019 års Grammygala, och Jalet vann priset "Bästa koreografi" vid UK Music Video Awards. Samma år blev han Madonnas kreativa rådgivare för hennes turné "Madame X", för vilken han koreograferade fyra nummer, inklusive showens öppningsnummer, och filmen/liveduetten mellan Madonna och hennes dotter Lourdes med låten Frozen.
2020 regisserade han Jun Takahashis Undercover på Cirque d'Hiver i Paris, med en kollektion inspirerad av Akira Kurosawas "Throne of Blood"-film.
I september 2020 skapade han ett verk framfört på Palais Garniers proscenium, Brise-Lames, tillsammans med bildkonstnären JR, pianisten Koki Nakano och dansaren Aimilios Arapoglou – Jalets konstnärliga partner i alla större projekt. De senaste verken inkluderar också Mist för NDT1 och Planet (Wanderer) på Theatre de Chaillot Paris (2021), båda i samarbete med Kohei Nawa.
Som lärare har Jalet också lärt ut sin specifika teknik med centrifugalkraft på många kompanier och institutioner, inklusive Pina Bausch Company, ImPulsTanz Vienna, Atelier de Paris och Architanz Tokyo.
2013 utsågs Damien Jalet till riddare av konst och bokstäver av den franska regeringen.