Gå till sidans huvudinnehåll
En sångare under scenljus med en elgitarr vrålar i en mikrofon. Runt henne står flera svartklädda dansare med böjda huvuden.

Atlas song

Dansverk av Imre och Marne van Opstal. Musik Anna von Hausswolff.

Om Atlas song

I Atlas song förenar de internationella stjärnkoreograferna Imre och Marne van Opstal och sångerskan, musikern och kompositören Anna von Hausswolff dans och livemusik i nyskapande, poetiska och sinnrika uttryck.

Syskonen van Opstal är en kreativ duo från Nederländerna som, efter framgångsrika karriärer som dansare i Nederlands Dans Theater (NDT) och Batsheva, gör succé på världens dansscener med sina expressiva och fantasifulla koreografier.

Göteborgska Anna von Hausswolff är känd för sin kompromisslösa musik, där hennes själfulla stämma svävar över orgelklanger i sällsamma musikaliska landskap. Sedan sitt genombrott 2009 har hon fascinerat lyssnare i hela världen med konserter där publiken sugs in i klangvärldar med ritens intensitet.

Tillsammans har van Opstals och von Hausswolff skapat scenkonst av ett slag vi aldrig upplevt förut.

Bilder från föreställningen

Tio dansare står runt en belyst sångare vid mikrofon, alla vända framåt. De sjunger med vidöppna munnar och hårt slutna ögon.

I bild:  Anna von Hausswolff, GöteborgsOperans Danskompani|Foto:  Tilo Stengel

Press

”Gudomligt och djuriskt” (DN)
”En maffig show” (Aftonbladet)
”Två stjärnor i en smäll” (GP)
”Magiska ögonblick” (SvD)
”Scenkonst på hög internationell nivå” (GP)
”Ribban är högt lagd från start och stannar där stadigt, även när tempot ökar. ’Atlas song’ är spets och energi, rakt igenom.” (GP)
”Från en upphöjd scen på scenen blåser hennes liveband upp ett rejält tryck med dubbla trumset, svängig saxofon, dramatisk synt och tung bas. Estetiken är mörk och sval i en rökig och läckert ljusdesignad scenbild med kuber och högblanka reflektionsytor. Dansen är skulptural och rituell, rytmiskt och poserande.” (Aftonbladet)
”I stället för att gömma von Hausswolffs band i orkesterdiket har [Tom Visser] placerat det på en upphöjd platå på scenens bakre del, i dimma och bländande strålkastarljus, höjda över dansarna likt mytiska väsen, änglar eller gudar.” (DN)
”Bäst är det när dansarna inledningsvis, nästintill nakna, rör sig som gräshoppor eller spindlar. Med långa ben rakt upp och åt sidan och med krokiga fötter bryts linjer och människokroppen gränsar till det groteska.” (DN)
”Mest magiskt är det när sångerskan och de tiotal dansarna rör sig som en enda kropp gungande eller sjungande rakt mot publiken.” (DN)
”Jag tror att vi just bevittnat årtiondets bästa dansföreställning på Göteborgsoperan. Applåderna ville inte tystna.” (Borås Tidning)
”Det blir tablåer av sakral karaktär i Vissers belysning” (GP)
”Göteborgsoperans danskompani är idag ett internationellt spjutspetskompani.” (GP)
”Samarbetet med de holländska koreograferna von Opstal har sannerligen fallit väl ut, men så har de ju också dansare av världsklass att tillgå på Göteborgsoperan” (Alba)

Team

KOREOGRAFI, KOSTYMDESIGN, SCENOGRAFI Imre och Marne van Opstal
MUSIK Anna von Hausswolff
LJUSDESIGN, SCENOGRAFI Tom Visser

Information

Längd - 1 timme 15 minuter
Dansare - 10
Musiker - 7

Världspremiär 23 aug 2024, GöteborgsOperan.

Världspremiären invigde Göteborgs dans- och teaterfestival och öppnade samtidigt danssäsongen 2024/2025 på GöteborgsOperan i ett gemensamt firande av bådas 30-årsjubileum.

Agenter, programläggare för scener och festivaler

För tillgång till föreställningsprogrammet, pressbilder, eller en film av hela föreställningen, skicka en e-postförfrågan till danskompani@opera.se. Välkommen!