Om Stoic
Den belgisk-marockanske koreografen Sidi Larbi Cherkaoui vinner pris efter pris. Tre gånger har han utsetts till Årets koreograf av den tyska tidningen Tanz, han är nominerad till Faust 2018 och i november tar han emot European Theatre Prize för scenkonstens förnyare, på vad som kallas Oscarsgalan för europeisk scenkonst. Han var också nominerad till MTV Music Awards för koreografin till Beyoncés/The Carters video Apeshit. Samtidigt slåss världens danskompanier om att locka honom till att skapa nya verk för just dem. Nu skriver han det tredje kapitlet i det samarbete med GöteborgsOperans Danskompani som inleddes med luftiga Noetic (2014) och jordnära Icon (2016).
I ett enormt bibliotek där tiden verkar ha stannat pågår livet för fullt, i vanföreställningen att ingenting någonsin kommer att förändras. Hit kommer människor för att få lugn och ro eller för att leva ut sina dekadenta liv. De är självupptagna och bekräftelsesökande och fyller sina liv med saker och beroende i jakten på inre frid. Men mest av allt längtar de efter att bli förstådda. Ingen lyssnar på någon annan när alla är upptagna av att framställa sig själva på bästa sätt.
Det monokromt grå biblioteket, ett ikoniskt konstverk av belgaren Hans Op de Beeck, är en motvikt till människornas yvighet. Det är likgiltigt och orubbligt – stoiskt. Ett fantasieggande stilleben, ett fruset ögonblick med tid för eftertanke. Där finns utrymme att söka efter det som läker. I det sökandet spelar musiken en stor roll.
Arabisk sång, kongolesisk musik och japanska slagverk vävs samman av kompositören Felix Buxton från house-duon Basement Jaxx till den nyskapande och allmänmänskliga helhet som är Sidi Larbi Cherkaouis signum.
”Vi befinner oss i en tid där öppenheten sluts och gränser stängs. Jag drömmer om att människor ska våga knyta an till varandra igen. Visst, du kanske bränner dig på vägen men det betyder inte att det är fel väg att gå. Tvärtom är det rätt väg att gå. Att aldrig ge upp nyfikenheten eller tron på, tilliten till, andra människor. ’Stoic’ vill vidga de gränser som stängts.”
— Sidi Larbi Cherkaoui
Team
Koreografi, kompositör – Sidi Larbi Cherkaoui
Scenografi och kostymdesign – Hans Op de Beeck
Musikansvarig – Felix Buxton
Ljusdesign – David Stokholm
Koreografassistent – Shawn Fitzgerald Ahern
Musiker
Sång, gitarr – Kaspy N'dia
Sång, slagverk – Mohammed El Arabi-Serghini
Violin, viola, ljudeffekter – Samy Bishai
Piano, gitarr, slagverk – Gabriele Miracle
Piano, koto, slagverk – Tsubasa Hori
Röst coach – Anna Sato
Information
Dansare - 14 ur GöteborgsOperans Danskompani, 5 ur Eastman
Längd – 75 min
En samproduktion med Eastman. Verket skapades i samarbete med dansarna i GöteborgsOperans Danskompani.
Världspremiär på GöteborgsOperan, 12 oktober 2018.
Texter
Dissociative Identity Disorder, från Youtube, 2008
Daniel Mackler, Why I quit being a therapist, 2018
Symptoms of Schizophrenia, Okänd utgivare
Dennis O’Grady, PsyD, 10 introductory questions therapists commonly ask, 2018
Clint Smith, The Danger of Silence, 2014. Text från TED Talks.
Reika Farman, 60 milligram down to 30 million feelings, 2018
Musik
1 - “Making Love”
Live vocals by two dancers
2 - “Harmonics of Crickets”
3 - “Artshow”
Live vocals by dancers
4 - “Art Gallery Tango”
Violin - Samy Bishai
Piano - Gabriele Miracle
Hand percussion / Tango Shaker - Tsubasa Hori
5 - “Harmonics of Crickets”
Live vocal by dancer
6 - “American Rhino”
Percussion / Crashes - Gabriele Miracle, Tsubasa Hori
Hand clap - Kaspy N’dia
Violin - Samy Bishai
7 - “Harmonics of Crickets”
Live vocals by dancers
8 - “Smoking”
Koto - Tsubasa Hori
Piano - Gabriele Miracle
Kora / Vocals - Kaspy N’dia
Vocals - Mohammed El Arabi-Serghini
Violin - Samy Bishai
9 - “Harmonics of Crickets” (Cigarette Bombs)
Koto - Tsubasa
Piano - Gabriele Miracle
Violin - Samy Bishai
10 - “Art Gallery Tango (short)”
Violin - Samy Bishai
Piano - Tsubasa Hori
Hand percussion / Tango Shaker - Gabriele Miracle
11 - “Harmonics of Crickets”
Live vocals by dancers
Koto - Tsubasa
Piano - Gabriele Miracle
Violin - Samy Bishai
12 - “Saidi”
Vocals/Darbuka - Mohammed El Arabi-Serghini
Guitar/Vocals - Kaspy N’dia
Violin - Samy Bishai
Piano - Gabriele Miracle
13 - “Bass Ape”
Percussion - Gabriele Miracle
Koto - Tsubasa Hori
13.2 - “Kuroda Bushi”
Folksong from Fukuoka
Koto / Vocals - Tsubasa Hori
14 - “Drunk Techno”
Violin - Samy Bishai
Percussion - Gabriele Miracle, Tsubasa Hori
Hand claps / Drunk background wails - Kaspy N’dia
15. Soshu Yakyoku
Piano - Gabriele Miracle
Vocals - Tsubasa Hori
Violin - Samy Bishai
16 - “Dinosaur”
17 - “Cocaine”
Percussion - Gabriele Miracle, Tsubasa Hori
18 - “Unarikami” (“Yoisura Bushi”)
Traditional folk song from the Amami islands (Kagoshima prefecture)
Song by Kazutomi “Tsuki” Kozuki and Tsubasa Hori, vocal coach Anna Sato
Piano - Gabriele Miracle
Violin - Samy Bishai
Koto - Tsubasa Hori
19 - “Books”
Koto - Tsubasa Hori
Kora - Kaspy N’dia
Violin - Samy Bishai
Percussion - Gabriele Miracle
20 - “Shutterclock”
Kora / Vocals - Kaspy N’dia
Percussion - Tsubasa Hori
21 - “Bil Lah Yah”
Vocals - Mohammed El Arabi-Serghini
Violin - Samy Bishai
Percussion - Gabriele Miracle, Tsubasa Hori
22 - “Dum Pater Familias”
Medieval chant from the 12th century from the Codex Calixtinus dedicated to St. Jacob of Compostela
Vocals - Dancers and musicians
Violin - Samy Bishai
23 - “Moments of Wonder” / “Soshu Yakyoku”
Japanese song by Ryoich Hattori, Lyrics by Yaso Saijo
Koto / Vocals - Tsubasa Hori
Piano - Gabriele Miracle
24 - “Le Plat Pays”
Composition: Jacques Brel, Arr. Sidi Larbi Cherkaoui, Kaspy N’dia
Guitar - Kaspy N’dia
Vocals - Dancers and musicians
25 - “Floating to the Creator”
Violin - Samy Bishai
Piano - Gabriele Miracle
Koto - Tsubasa Hori
Vocals - Mohammed El Arabi-Serghini