”Musikaliskt komedispel på en nivå man sällan får uppleva”
”På Göteborgsoperan briljerar de vokala prestationerna”
— Expressen
”En eklektisk uppsättning som refererar till både ‘Macarena’ och Abba.”
”Det är välkoreograferat, intensivt, hetsigt”
— Göteborgs-Posten
Barberaren i Sevilla är en glädjesprudlande opera som tack vare sin musikaliska elegans varit populär i över 200 år.
I detta sorglösa triangeldrama ser den kärleksmäklande frisören Figaro till att kärleken mellan ungdomarna greve Almaviva och Rosina får spira, medan de gamla och självgoda får slicka sina sår. Det är också berättelsen om en människa fångad inom hemmets fyra väggar men som bär en okuvlig längtan efter att ge sig ut och njuta av livet. Något vi alla kan relatera till efter det gångna året.
För regin står grekiska Rodula Gaitanou, som fick enastående kritik för sin Ariadne på Naxos (Strauss) på GöteborgsOperan 2018. Minimalism och maximalism går hand i hand när Gaitanou och teamet nu skapar en fartfylld, färggrann och underhållande uppsättning med gott om både musikhistoriska och populärkulturella referenser.
Fixaren Figoar sjungs av den unge barytonen Hannes Öberg. Den trånsjuke greve Almaviva sjungs av den grekiske tenoren Vassilis Kavayas, som har den virtuositet som krävs för att briljera i Rossinis operor. Rosinas koloraturer sjungs av Ann-Kristin Jones medan hennes obehaglige förmyndare, doktor Bartolo, sjungs av Markus Schwartz.