Gå till sidans huvudinnehåll

Kärlek skonar ingen – en lättläst handling

Vi vill att alla ska ha möjlighet att läsa vad som händer i våra operor och musikaler. Därför har vi skrivit lättlästa handlingar.

Bakgrund

Det här är en berättelse om några människors liv under ett dygn i Göteborg.

Personer

Glenn 1, Glenn 2, Glenn 3

Figurer som ser det som händer ovanifrån. Kanske är de änglar?

Amira

En flykting som precis har kommit till staden.

Maria

Allans döda fru.

Allan

Han har jobbat i hamnen hela livet. Nu är han gammal och lite sjuk.

Tommy

Han bor ihop med Eva, men är också ihop med Anna ...

Karl-Johan

Han arbetar med att planera hur staden ska byggas om. Han är väldigt stressad!

Lena

Hon är Evas mamma, men de träffas inte. För länge sedan arbetade Lena på Påhls bageri med Karl-Johan.

Fernando

Har just kommit ut ur fängelset. Vill inte kallas för tjej. Fernando är arg på Tommy. Han svek när de gjorde ett brott tillsammans.

Eva

Hon bor ihop med Tommy. Hon är Lenas dotter. Eva mår inte bra. Hon är nervös och orolig.

Farsan

Han är Fernandos pappa.

Anna

Hon är ihop med Tommy. Hon studerar på Handelshögskolan.

Rymdens fisk

Ett band som spelar på olika ställen i staden.

Bra att veta

Använd din fantasi när du ser musikalen. En hel del saker är inte som i verkligheten. Det är lite magiskt. Till exempel:

På scenen finns stora containrar. Ibland låtsas vi att de är personernas lägenheter. Ibland är en container en scen där bandet spelar.

Tre figurer vakar över staden. Alla tre heter Glenn. Kanske är de änglar. Vad tror du?

Handlingen

Fernando har precis kommit ur fängelset. Fernando är jättearg på Tommy som ljög när de gjorde ett brott tillsammans. Fernando tycker att det är Tommys fel att hon satt i fängelse. Fernando vill inte kallas för tjej. Fernando vill hämnas på Tommy. Hon vill skada honom.

Amira har kommit till Göteborg. Hon är ensam. Hon ringer sin mamma och syster ibland. Hon fryser och vill hitta någonstans att bo. Amira vill stanna i Sverige. Amira och Fernando träffas och lär känna varandra.

Allan är en gammal hamnarbetare. Han har bott i området många år och känner många. Allans fru Maria dog för några år sedan. Nu har Maria kommit tillbaka för att hämta Allan. Men Allan vill inte dö ännu.

Lena arbetade på ett bageri för länge sedan, men hon fick sparken. Lena började dricka för mycket alkohol, men nu dricker hon inte mer.

Karl-Johan arbetar med att planera hur staden ska byggas om. Han är stressad. Inget blir som det var tänkt och allt kostar mycket pengar. Han är väldigt stressad. Karl-Johan och Lena var kära i varandra för länge sedan. Nu träffas de igen. Blir de kära igen?

Tommy bor ihop med Eva, men han är ihop med Anna också. Han är inte ärlig mot Eva. För några år sedan svek han Fernando när de gjorde ett brott ihop. Fernando hamnade i fängelse, men Tommy klarade sig.

Eva bor ihop med Tommy. Hon mår inte bra. Hon är nervös och orolig. Hon misstänker att Tommy är kär i någon annan. Eva vill hämnas på Tommy. Hon vill skada honom.

Farsan är Fernandos pappa. Han råkar berätta för Fernando att det var Tommy som svek henne.

Fundera på

  • Vilka är Glenn 1, Glenn 2 och Glenn 3?
  • Vem är Maria? Varför vill inte Allan följa med Maria?
  • Vem skjuter Tommy? Varför?