Gå till sidans huvudinnehåll
Opera

Ragnarök

Musikdrama i en prolog och tre akter av Richard Wagner (1813–1883). Text av tonsättaren.

Aldrig är undergången lika underbar som hos Wagner.

  • Längd

    Ca 5 tim. 50 min. inkl. 2 pauser.

  • Spelas

    05 dec. 2021 — 09 jan. 2022

  • Scen

    GöteborgsOperan, Stora scenen

  • Genre

    Opera

  • Språk

    Tyska. Textning på svenska och engelska.

  • Pris

    195–995 kr

  • Tillgänglighet

Nibelungens ring 2018–2021. Fyra omvälvande år efter inledningen med Rhenguldet har vi nu kommit fram till slutet på sagan: Ragnarök – gudarnas och världens undergång. Och aldrig är undergången lika underbar som hos Wagner.

När nibelungen Alberich stal guldet från rhendöttrarna i Rhenguldet, den första operan i Nibelungens ring, inleddes resan mot världens undergång. Dess hastighet ökade i Valkyrian, där överguden Wotan tvingades se sin son dödas och försköt sin älsklingsdotter Brünnhilde. I Siegfried lyckades mannen med samma namn finna både guldet och eposets sanna hjälte: den före detta valkyrian Brünnhilde.

I Ragnarök regerar ondskan. Rhenfloden är förorenad, klimatförändringarna tvingar människor på flykt och det ligger en desperation i den allt varmare luften. Nornorna väver sin ödestråd på vilken världens framtid vilar, men den slits sönder. Nu väntar kaos.

Siegfried luras att bedra sin älskade. Hon, som värderat honom högre än gudarna och därmed vägrat rädda deras värld, hämnas genom att avslöja det enda sättet att döda Siegfried. Men kärleken segrar, och när allt faller samman och gudarnas värld förtärs av eld, när Rhenfloden svämmar över och återtar sitt guld, och världen så som gudar och människor känner den går under – då ljusnar det, i de allra sista trösterika tonerna. Ur smärtan och förödelsen spirar en ny tid.

Nibelungens ring dirigeras av Evan Rogister, chefdirigent på Nationaloperan i Washington. Regissör är Stephen Langridge, GöteborgsOperans konstnärlige chef Opera/drama år 2013–2019.

GöteborgsOperan har länge prioriterat miljöfrågor och anses vara en föregångare i branschen. I samband med Nibelungens ring fortsätter det arbetet i hopp om att ta ytterligare steg framåt. "Ringen" berör en brännande aktuell fråga: människans exploatering av naturens resurser och de ödesdigra konsekvenser som detta får. Stephen Langridge tar fasta på berättelsen om hur angrepp på naturen och dess ordning leder till jordens undergång, och låter hållbarhet bli en aktiv del också i de konstnärliga valen.

”Att sätta upp Ringen är en stor, konstnärlig utmaning som passar ett hus som GöteborgsOperan. Det är helt rätt att dessutom använda detta storverk till att undersöka hur långt vi kan komma i att minska vår påverkan på miljön, en av vår tids viktigaste frågor.”

— Stephen Langridge

Trailer

”Underskön undergång” (Kulturnytt i P1)
”Det är grymt bra helt enkelt.” (Kulturnyheterna)
”Höjdpunkten äger rum i slutet av första akten, mellan Waltraute och Brünnhilde.” (GP)
”Slutscenen är flott.” (SvD)
”…det klingande resultatet i långa loppet betyder nästan allt.” (Expressen)
”En magisk upplevelse som sent skall glömmas.”
(Borås Tidning)

Bilder ur föreställningen

SiegfriedDaniel Brenna
Första nornanHege Høisæter
Andra nornanKatarina Giotas
Tredje nornanCharlotta Larsson
WoglindeMia Karlsson
GuldbarnetSara Suneson
Grimhild

Sara Wikström

De sju berättarna

Jonathan Böiers
Julie Dariosecq
Jérôme Delbey
Martin Mossberg
Ida On
Sara Suneson
Sara Wikström

GöteborgsOperans Kör

GöteborgsOperans Orkester

Extrakör

Statister

Nyfiken på Ragnarök?

Nyfiken på Ragnarök?

Bakom kulisserna
Digital introduktion
Introduktioner på plats i huset
Lyssna: Samtal inför premiären
Artikel av Göran Gademan