”Lyckad operadebut för Claes Eriksson.” (GP)
”Jösses vilka röstfajter!” (DN)
”Snygga solistinsatser.” (Aftonbladet)
”En föreställning full av fyndiga rim och roliga vändningar.” (GP)
”Kerstin Avemo…sjunger hisnande bra.” (Expressen)
”Det är … Åke Zetterströms Agata som är det bästa med ’Viva la mamma’ och han är, som i finalen, värd att höjas till skyarna som en frihetsgudinna.” (Expressen)
Det stora operahuset ska sätta upp en dramatisk opera om kärlek i det romerska rikets topp. Regissören och producenten har de allra bästa intentioner, men har inte räknat med sångarnas … låt oss säga, inåtvända fokus. Repetitionerna brakar samman när var och en i ensemblen vill stå i centrum – av handlingen, på scenen och affischen. När andrasopranens mamma, Agata – en auktoritet med lite för starkt självförtroende för sin kapacitet, stormar in och kräver att dottern ska få en glamourös roll säger halva ensemblen upp sig. Fiaskot närmar sig i takt med att kassan sinar. Men Agata vet att ”när den sköna konsten faller, tappar ansikte och braller, kan man rädda den med skvaller.” Hon har samlat all sin erfarenhet om branschen i en skandalbok och fått ett saftigt förskott från förlaget. Kanske kan pengarna komma till nytta nu?
Donizettis underhållande och eleganta Viva la mamma ironiserar över svårigheter som kan uppstå inför en operapremiär och parodierar de klassiska operakaraktärerna. För regi och ny svensk text står Galenskaparnas Claes Eriksson – regissör, manusförfattare, revyartist, skådespelare och kompositör – som nu tar sig an sin första operauppsättning. Som han själv säger: ”Eftersom jag redan fått göra allt jag drömt om, sysslar jag numera enbart med sådant jag aldrig kunnat drömma om.”
Viva la mamma, en av Donizettis tidiga operor, var från början en enaktare med titeln Le convenienze ed inconvenienze teatrali (1827), ungefär ”Passande och opassande på teatern”, som Donizetti själv utökade till en tvåaktare. Den föll i glömska under ett sekel men har sedan återkomsten på 1960-talet varit populär på internationella scener under den mer slagkraftiga titeln Viva la mamma.