Gå till sidans huvudinnehåll
Konsert

Mozart & Haydn 1779

W.A. Mozart (1756–1791), Michael Haydn (1737–1806), Joseph Haydn (1732–1809)

Tre symfonier på turné.

  • Längd

    Ca 1 tim 30 min, inkl. 1 paus

  • Spelas

    12 — 28 okt. 2022

  • Scen

    På turné i Västra Götaland

  • Genre

    Konsert

  • Pris

    Prisinformation kommer senare

  • Tillgänglighet

GöteborgsOperans orkestermusiker turnerar i Västra Götaland med tre melodiska och lekfulla symfonier skrivna år 1779.

Tre symfonier av Mozart, Joseph Haydn och Michael Haydn, samtliga komponerade år 1779, står på programmet när 28 av GöteborgsOperan eminenta orkestermusiker åker på regional turné. Ensemblen spelar i camerata-form, det vill säga utan dirigent. 

Den österrikiske tonsättaren Joseph Haydn komponerade över 100 symfonier, 68 stråkkvartetter, 14 mässor och ett tjugotal operor. Här får vi njuta av hans infallsrika Symfoni nr 68.

Även Joseph Haydns yngre bror, Michael Haydn, var en flitig kompositör. I denna konsert står hans Symfoni nr 23 på programmet. Michael Haydn var bekant med Mozart och en av dennes starkare utmanare till platsen som kapellmästare vid hovorkestern i Salzburg.

Extra passande då, att avsluta denna härliga konsert med den fantasifulla Symfoni nr 33 av just mästaren Mozart.

Kalender

12 oktober, kl. 19.00
Stadsteatern Skövde Kulturhus, Skövde

26 oktober, kl. 19.00
Hebeteatern Folkets Hus, Trollhättan
Biljetter: 0520 -42 25 00
Arrangör: Trollhättans Konsertförening

28 oktober, kl. 18.00
Dergårdsteatern, Lerum
Arrangör: Kammarmusiken och Kultur och Bibliotek

Musikaliskt mästarmöte

GöteborgsOperans Orkester är en mycket mångsidig ensemble. Musikerna spelar opera från olika tidsepoker, de uruppför nutida musik, de spelar musikaler och ger egna konserter. Allt på absoluta toppnivå!

Inte lika ofta spelar de på egen hand, i mindre orkester utan dirigent. Det var anledningen till att vi ville göra det här så kallade camerata-projektet. Camerata innebär att konsertmästaren och övriga stämledare utformar den musikaliska tolkningen och att orkestern musicerar tillsammans som en stor kammarensemble. I stället för att följa en dirigent blir det varje musikers ansvar att lyssna och följa. Camerata öppnar också upp för alla musikerna att ta egna, musikaliska initiativ.

Till projektet valde vi tre tonsättare: Joseph Haydn, Michael Haydn och W.A Mozart – alla verksamma i Österrike under andra halvan av 1700-talet. Vi landade i tre symfonier komponerade år 1779. Först ut är Joseph Haydn, eller ”Papa” Haydn som han ibland kallades. Efter lång och trogen tjänst hos furst Esterházy var han verksam i Wien där han och Mozart utvecklade en ömsesidig beundran. När den 24 år äldre Joseph Haydn för första gången hörde unge Mozart spela sin egen musik lär han ha sagt till Mozarts far Leopold att ”er sons musik är den främsta jag känner till.” Och Mozart för sin del tillägnade Joseph Haydn sex stråkkvartetter.

Michael Haydn, Joseph Haydns yngre bror, ansågs vara en större begåvning än sin storebror. Han gjorde också en viktig insats som lärare, till exempel för Carl Maria von Weber. Mozart lärde känna Michael Haydn i Salzburg och beundrade hans musik, men Leopold Mozart menade att Michael Haydns höga alkoholkonsumtion hindrade hans konstnärliga karriär.

Konserten avslutas med Mozarts sista symfoni i det något mindre formatet, det vill säga utan flöjt, trumpet och puka. Här möter vi den mogne Mozart som redan skrivit alla sina violinkonserter, 10 operor och 15 mässor (den välkända Kröningsmässan skrevs också 1779).

Vi hoppas att ni ska få stort nöje av denna wienklassiska konsert och av att möta vår orkester i ett mindre format.

Andreas Lönnqvist, orkesterchef