”Oerhört välgjord och ypperligt framförd, såväl sceniskt som vokalt.” (DN)
”Utmärkta gestaltningar och stordåd i Göteborgsoperans Don Giovanni”. (GP)
”Med en närmast filmisk smidighet framkallas känslan av en värld full av mellanrum.” (DN)
”En brännande och frätande skärpa.” (GP)
”Utmärkta prestationer.” (Borås Tidning)
”Skickligt konstruerat, snyggt framfört” (Alba)
”Redan från början sitter man som gastkramad i salongen.” (Tidskriften Opera)
”Mycket hög klass.” (Tidskriften Opera)
Don Giovanni är en både frånstötande och förförisk man med stor aptit på kvinnor. I hans liv finns inget rätt eller fel, bara rätten att ta vad och vem han vill ha. Under hans sista dygn i livet går tre kvinnor samman för att hämnas. Donna Anna, som traumatiserats efter att en okänd man trängt in i hennes sovrum och därefter mördat hennes far. Den unga Zerlina, som uppvaktas av donjuanen samtidigt som hon förbereder sitt eget bröllop. Och den försmådda donna Elvira, don Giovannis före detta älskarinna som brinner för att förändra honom. Brinner gör även han, men inte av kärlek.
Mozarts opera rymmer hela känsloregistret, från sprudlande lycka till svartaste hat. Dess demoniska stämning, komiska inslag, skarpa kvinnoporträtt och svårfångade titelperson placerar den bland operavärldens främsta klassiker.
Regissören John Fulljames, tidigare konstnärlig chef på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, låter sin uppsättning utspela sig på ett modernt hotell – ett samhälle i miniatyr och en tillfällig mötesplats för rika men rotlösa människor i jakt på självförverkligande. Musiken – lika ombytlig som förföraren, dynamisk som kärleken och dramatisk som passionen – dirigeras alternerande av finländske Ville Matvejeff och GöteborgsOperans husdirigent, Aivis Greters.
Samproduktion med Greklands nationalopera, Aten, och Det Kongelige Teater, Köpenhamn.