Gå till sidans huvudinnehåll
Konsert

Grandi voci

Romanskonserter med storslagna röster.

  • Längd

    Varierar per konsert.

  • Spelas

    10 mars 2024

  • Scen

    Stora scenen

  • Genre

    Konsert

  • Pris

    420–450 kr

  • Tillgänglighet

Upplev några av de allra främsta sångarna i konsertserien Grandi voci (italienska för ”storslagna röster”). Med sångare och pianist framför Stora scenens järnridå, som reflekterar ljudet perfekt, blir akustiken både fullödig och intim.

Aldrig får vi möta en sångare så i helfigur som under en romanskonsert. Aldrig får vi dem så i närbild heller. I varje sång ska en värld fångas eller ett livsöde skildras. Sånger från olika epoker, länder och i olika stilar skapar en oändlig spännvidd av stämningslägen. När sångaren själv tillsammans med pianist väljer repertoar blir porträtten och det som förmedlas något högst personligt. Bara att uppleva samspelet mellan en sångare och en skicklig pianist brukar vara värt hela konserten.

Romanskonsert med Katarina Karnéus

Samtliga sånger av Alma Mahler, med GöteborgsOperans Orkester

Söndag 10 mars kl. 12.30, Stora scenen
Speltid ca 1 timme och 15 min, ingen paus

Den dubbelt Grammy-belönade hovsångerskan Katarina Karnéus, mezzosopran, vann 1995 världens kanske mest kända sångtävling, Cardiff singer of the world. Fyra år senare debuterade hon på Metropolitan. Sedan dess har hon sjungit på världens främsta opera- och konsertscener och tilldelats H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus. Sedan 2012 är hon knuten till GöteborgsOperan där hon sjungit en rad ledande roller. För sin tolkning av titelrollen i Bellinis Norma fick hon Svenska Dagbladets Operapris 2018.  

I anslutning till internationella kvinnodagen hyllar vi och Katarina Karnéus den österrikiska tonsättaren Alma Mahler (1879–1964) genom att framföra samtliga av hennes 16 publicerade sånger. De stämningsfulla sångerna bärs av existentiella texter av dåtidens stora diktare och skiftar från romantiskt vemod och sagodoftande naturlyrik till stram intensitet. Romanserna skrevs ursprungligen för piano, men ges här i den brittiske dirigenten Julian Reynolds orkestrering för större kammarensemble, med ett fyrtiotal musiker från GöteborgsOperans Orkester.

Alma Mahler föddes in i en konstnärsfamilj och rörde sig hela livet obehindrat i Wiens – och så småningom USA:s – finaste konstnärskretsar. Hon började komponera tidigt och verkade även som författare och konstnär. Hennes salonger blev en del av det musikaliska livet i Wien, Los Angeles och New York. Genom livet hade hon passionerade kärleksförhållanden till framstående kulturpersonligheter.  

Precis som för oräkneliga andra kvinnliga tonsättare har Alma Mahler främst varit känd som sin mans fru. Hennes första make – Gustav Mahler – krävde att hans blivande hustru skulle sluta komponera, vilket hon också gjorde. Hon har själv kommenterat beslutet med att ”någonstans inom mig sved ett sår, som aldrig riktigt blivit läkt”. Mot slutet av sitt liv tog maken sitt förnuft tillfånga och såg till att fem av Alma Mahlers sånger publicerades.

Efter Gustav Mahlers död 1911 var Alma gift två gånger, först med Walter Gropius och sedan med författaren Franz Werfel som var av judisk börd. Paret flyttade till USA under andra världskriget, men Alma återvände till Wien efter Werfels död vid krigsslutet. Hon avled dock i New York 1964.

Medverkande

MEZZOSOPRAN Katarina Karnéus

GöteborgsOperans Orkester under ledning av
Dieter Schöning konsertmästare och Martin Andersson dirigent
Arrangemang för kammarorkester av Julian Reynold

Mat och dryck

Caféet öppnar 1 tim 15 min innan föreställningen.

Johanna Wallroth

10 september 2023