”Jösses vilka röstfajter!” DN
”Snygga solistinsatser.” Aftonbladet
”En föreställning full av fyndiga rim och roliga vändningar.” GP
”Lyckad operadebut för Claes Eriksson.” GP
”Det är … Åke Zetterströms Agata som är det bästa med ’Viva la mamma’ och han är, som i finalen, värd att höjas till skyarna som en frihetsgudinna.” Expressen
”Galenskapsopera på Göteborgscenen” (Borås Tidning)
”En tokrolig fars” (Borås Tidning)
”Här är igenkänningspotentialen hög för göteborgare som känner sin Claes Eriksson.” (Borås Tidning)
Premiären närmar sig för det stora operahusets uppsättning av en opera om kärlek i det romerska riket. Repetitionerna brakar samman när var och en i ensemblen vill stå i centrum – av handlingen, på scenen och affischen.
När sopranens mamma, Agata – en auktoritet med lite för starkt självförtroende för sin kapacitet, stormar in och kräver att dottern ska få en glamorös roll säger halva ensemblen upp sig. Men Agata bryr sig inte det minsta om vad andra tycker. Hon vet, att ”när den sköna konsten faller, tappar ansikte och braller, kan man rädda den med skvaller”.
Nypremiär för Donizettis underhållande och eleganta Viva la mamma som ironiserar över svårigheter som kan uppstå inför en operapremiär och parodierar de klassiska operakaraktärerna. Galenskaparnas Claes Eriksson står för regi och svensk text i denna uppsättning från 2022.