Gå till sidans huvudinnehåll
Konsert

Sagornas konsert

Maurice Ravel (1875–1937) Gåsmors sagor. Antonín Dvořák (1841–1904) ur Rusalka: ”Sången till månen”, slutscen. Paul Dukas (1865–1935) Trollkarlens lärling efter Johann Wolfgang von Goethes ballad. Richard Wagner (1813–1883) ur Tristan och Isolde: “Isoldes kärleksdöd”. Richard Strauss (1864–1949) Till Eulenspiegels lustige Streiche, op. 28.

Sagomusik i orkesterskrud med sångsolister.

  • Längd

    Ca 2 tim, inkl. 1 paus

  • Scen

    Stora scenen

  • Genre

    Konsert

  • Pris

    100–395 kr

  • Tillgänglighet

Köp biljetter

Älskade sagor lyfts till en ny nivå i denna vinterkonsert där klassiska berättelser kläs i orkesterskrud. Dessutom blir det en välljudande prisutdelning när sopranen Åsa Jäger tar emot Tidskriften Operas pris. Välkommen till en sagolik första advent!

Gåsmors sagor av Ravel är en härlig öppning, en trollbindande orkestersvit som rymmer bland annat Skönheten och odjuret, Törnrosa och Tummeliten.

Dvořáks opera Rusalka bygger på H.C. Andersens saga Den lilla sjöjungfrun. Här får vi njuta av ”Sången till månen”, sjöjungfruns bön om att få möta sin älskade människoprins, samt tredje aktens final. GöteborgsOperans sopran Mia Karlsson och tenor Adam Frandsen sjunger Rusalkas titelroll respektive prins.

Konsertens andra halva inleds av Dukas livfulla orkesterstycke Trollkarlens lärling, en symfonisk dikt mest känd från Disneyklassikern Fantasia (1940) med Musse Pigg.

Sopranen Åsa Jäger fick sitt genombrott i våras på GöteborgsOperan som Senta i Wagners Den flygande holländaren, en rolltolkning för vilken hon nu belönas med Tidskriften Operas pris. Åsa Jäger gästar GöteborgsOperan denna kväll för att ta emot priset och framföra Wagners överjordiskt vackra ”Isoldes kärleksdöd” ur operan Tristan och Isolde.

Konserten avslutas med Strauss Till Eulenspiegels lustige Streiche, ett humoristiskt orkesterverk som med färgstark palett skildrar den påhittige Till Eulenspiegels komiska missöden i avslöjandet av mäktiga hycklare. När Strauss fick den lite pretentiösa frågan om han hade några metafysiska avsikter med verket, svarade han: ”Åh, nej – jag ville bara ge folket i konserthuset ett gott skratt för en gångs skull.”

Konserten dirigeras av Constantin Trinks, flitigt anlitad av operahus som Bayerische Staatsoper, Royal Opera House och Bayreuth Festpiele. Han är mycket uppskattad för sina tolkningar av symfonisk musik och därtill specialist på musik av Strauss.

Mat och dryck i samband med konserten

Kalender

Inga träffar

Du kanske också skulle gilla: