Gå till sidans huvudinnehåll

Det virtuella operahuset

Världen är i ständig rörelse och det är vi också. I våra innovationsprojekt tar vi reda på hur ny teknik kan hjälpa oss att nå ut med vår scenkonst till ännu fler. På samma gång ökar vi tillgängligheten, vidgar deltagandet och sänker trösklarna. Vi speglar vår omvärld och söker svaren. Här kan du följa vår resa.

Här är vi nu

Operaverse – det virtuella operahuset

Vi tar ständigt nya kliv i vår digitala utveckling, testar och tar nya digitala grepp för att locka befintlig och ny publik. För trettio år sedan lade vi grunden för hur operahuset ser ut idag, nu tar vi stegen framåt. Just nu arbetar vi för fullt med att skapa en digital upplevelsefoajé. Här kan du följa arbetet med att ta fram den pilot för det virtuella operahuset som vi lekfullt kallar Operaverse.

Piloten togs fram genom en designsprint med &friends, Fully Studios och GöteborgsOperan.

Operaverse

Förstudie gav viktiga insikter

Vad ska ett virtuellt operahus innehålla? Hur ska det kännas och upplevas? Vem är det till för, och varför? En förstudie gav värdefulla insikter i hur vi lockar en målgrupp mellan 18 och 35 att få upp ögonen för GöteborgsOperan och allt spännande som pågår här 365 dagar om året och hur vi når unga vuxna med rätt innehåll, förtrollar dem och väcker förundran genom att skapa en foajé där upplevelserna inleds.

Förstudien genomfördes med en målgruppsanalys, en bred workshop med över 130 deltagare. Den gav insikter som vi testade på en expertgrupp med olika bakgrund. Insikterna vi nu vidareutvecklar är:

  • Vi ska definiera våra tillgångar (musiken, teman, artister, huset, verkstäderna etc)
  • Vi ska digitalisera tillgångarna och göra dem tillgängliga för medskapande eller att själva på sikt skapa virtuell scenkonst som förstärks genom ny teknik.

Det vi erbjuder ska ha sin grund i det vi redan gör, vara värdefullt för mottagaren, sänka trösklar, ha högsta kvalitet och väcka förundran. Vi strävar efter eget lärande för att ta del av den snabba förändring genom ny teknik som sker samt dela vår erfarenhet till andra.

Förstudien genomfördes av Visual Arena och finansierades av Västra Götalandsregionen, Koncernstab digitalisering. Förstudiens målgruppsanalys genomföres av elever från linjen digital design från Yrgo.

Hur får man en AI-chatbot att prata som en operakaraktär?

GöteborgsOperan och &friends utforskar just nu hur vi med hjälp av AI och ChatGPT kan skapa en förlängning av den bejublade barnoperan Sandvargen. Med en ai-driven chatbot kan barnen ställa sina stora frågor om livet till den virtuella versionen av den kloka och eftertänksamma (och inte så lite kluriga) karaktären. Det är lite som att sitta kvar på scenkanten och fortsätta samtala med Sandvargen.

En avatarkompis vid köksbordet

Tänk att få ha GöteborgsOperans dansare hemma på köksbordet eller att få möta någon av karaktärerna i en av våra operor som sitter bredvid dig och berättar hemligheter ur föreställningen!

I samband med danskompaniets popup-festival i maj 2022 lanserade vi en av våra dansare, Lee Yuan-Tu, som avatar. Nu kan du bjuda hem honom att dansa där du tycker det passar. Så här såg det ut när han dansade hos en av våra partners, Visual Arena.

Vill du prova?

  • Öppna Instagram
  • Skapa en händelse
  • Välj filter och sök upp @goteborgsoperan
  • Välj någon av de sju koreografierna och låt Lee dansa med dig

Framöver utforskar vi även hur vi på ett innovativt sätt kan använda oss av avatarer inom opera och musikal. Avatarkompisen skapades genom motioncaption-inspelning tillsammans med Atvis och digitala 3D-artisten Jacob Cederberg.

Here not here till en virtuell scen

Under våren 2022 genomförde vi ett lärandeprojekt där vi har skapat en av scenerna ur dansverket Here not here till en virtuell scen. Med hjälp av filmtekniken motion caption har vi filmat dansare i GöteborgsOperans Danskompani och skapat avatarer. Tack vare VR-glasögon med den senaste tekniken kommer betraktaren riktigt nära dansarna inne i en glaslabyrint och genom att föreställningen kan upplevas från olika vinklar – om och om igen.

Resultatet visade vi upp under premiären av Here not here men det är också möjligt att ta med delar av föreställningen digitalt på kommande turnéer.

Projektet syftade till att utforska digital scenkonst ur ett konstnärligt perspektiv samtidigt som vi bland annat lär oss hur digitala verktyg skulle kunna frigöra repetitionstid på scen genom att scenografin går att visualisera utan att bygga upp den rent fysiskt.

Så här såg det ut när dansarnas rörelser spelades in med motion capture-teknik så de kunde förvandlas till avatarer i VR.

Projektet finansierades av Västra Götalandsregionens digitaliseringsstab, Göteborg & Co, Visual Arena, Atvis samt Gorki Glaser-Müller.

Vill du vara med på resan?

Vill du vara med och hitta nya ingångar till scenkonsten och locka en ny publik att uppleva magin på våra scener? Tillsammans kan vi hitta nya nycklar som gör att fler får upp ögonen för och blir nyfikna på GöteborgsOperans utbud. Möjligheterna är oändliga, teknikutvecklingen går i en rasande fart. Genom ny teknik gör vi scenkonsten tillgänglig för fler. Investera i framtiden - var med på resan att skapa världens första virtuella operahus. Vi har innehållet och behöver både kunskap och finansiering för att nå vårt mål att säkra framtidens publik!

Vi söker partner som kan bidra med tid, kompetens eller finansiella medel. Vi vill genom projektet skapa internationell lyskraft och att det ska utforma och utveckla den digitala scenkonsten i stort.

Läs mer om vår partnerfamilj och bli vår första partner inom digital innovation