Mattias Ermedahl är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Han är engagerad som solist och regissör vid GöteborgsOperan där han, som tenor, gjort en mängd roller i bl.a. Läderlappen, Barberaren i Sevilla och Enleveringen ur seraljen samt i Aniara, Den flygande holländaren, Così fan tutte, Resan till Reims, Trollflöjten, Karmelitsystrarna, Sköna Helena, Pelléas och Mélisande och Don Giovanni.
År 2014 sadlade Mattias Ermedahl om till baryton och har efter det bl.a. framträtt som Greve Almaviva i Figaros bröllop, Ben i Telefonen, Eric Mathis/Agent 2 i Notorious, Prins Yamadori i Madame Butterfly och Tobias Coriander i Viva la mama, Jupiter i Platée samt Doktor Malatesta i Don Pasquale.
Mattias Ermedahl har också medverkat i Horoskopet och i Äkta kärlek sökes på Läckö Slottsopera, samt i Eugen Onegin, Pariserliv och Carmencita Rockefeller – prinsessa av Japan på Malmö Opera, i Csardasfurstinnan på Nöjesteatern i Malmö samt i roller på Folkoperan, NorrlandsOperan och Wermland Opera.
Säsongen 2021/2022 regisserade Mattias Ermedahl Herr Arnes penningar på GöteborgsOperan. Tidigare regiuppdrag i huset har varit Così fan tutte, Sverigepremiären av Jonathan Doves Monstret i labyrinten, Fridas visor, La serva padrona samt nypremiären av Askungen och Jul-trad-i-trion (2014–2016). Sommaren 2022 regisserade han Tintomara av Lars Johan Werle på Läckö Slottsopera. Vidare har Ermedahl regisserat Death Knocks av Woody Allen och Christian Joost på Kronhuset i Göteborg samt Romeo och Julia i föreställningen Starcross’d Lovers i Vadstena.