Staffan Aspegren är regissör och librettist. 1985–1997 var han fast anställd som regissör vid Stora Teatern/GöteborgsOperan.
År 1985 satte han upp sin första uppsättning på dåvarande Lillan, Storans barn- och ungdomsscen, där han var konstnärlig ledare. Han regisserade även bl.a. Trollflöjten, Barberaren i Sevilla, Sondheims Sweeney Todd och Makkbett. På Stora Teatern regisserade han Puccinis Triptyken, Orfeus i underjorden och Operafantomen på Scandinavium.
Han var tf. konstnärlig chef för GöteborgsOperans invigningssäsong och regisserade här Madam Butterfly, Carrrmen, Tosca, Macbeth2 , West Side Story, Sound of music, Sweeney Todd och Läderlappen.
Staffan Aspegren har varit verksam vid samtliga svenska operascener, stadsteatrarna i Göteborg och Stockholm, Chinateatern och Oscarsteatern samt flera svenska regionala teatrar. Han har också varit engagerad på internationella scener som operahusen i Rom, Helsingfors och Kapstaden. I Skandinavien har han bl.a. arbetat på Århus Teater, Öresundsoperan och Den Nationale Scene i Bergen.
Staffan Aspegren hade Skandinaviens första professur i musikal vid Högskolan för scen och musik. Vidare var han konstnärlig chef vid Kulturhuset SPIRA 2015–2022.
Aspegren har skrivit flera musikaler, bl.a. Camera, musikalen om Ingrid Bergman, som uruppfördes på Östgötateatern 2018 och hade premiär i sin slutgiltiga version på Kulturhuset SPIRA hösten 2020.
Han bor numera på Söderslätt i Skåne och förutom regi, konsult och mentorsuppdrag skriver han på sin nästa musikal, Kalkonpojken.