Kerstin Avemo inledde säsongen 2023/2024 med rollen som Nelly i urpremiären av operan Mytomania av Malmborg-Ward på GöteborgsOperan. Hon gästade även New National Theatre i Tokyo där hon sjöng Adele i Läderlappen. Våren 2024 innefattar även titelrollen i Monteverdis Poppeas kröning på Theater Basel. Föregående säsong framträdde Avemo i rollerna som Olympia, Antonia och Giulietta i Hoffmanns äventyr i Göteborg. Hon sjöng även rollen som Anita i Léhars Giuditta på Bayerische Staatsoper, en roll hon även framträdde i då produktionen hade premiär 2021.
Kerstin Avemo är sedan säsongen 2018/19 knuten till GöteborgsOperan som solist och ambassadör för operahuset. Här har vi sett henne i roller som Juliette i Nyckeln till Drömmarna av Martinu, Kvinnan i Vox Humana, Violetta i David Radoks La traviata, Mimì i La Bohème och Prima Donna i Donizettis Viva la mamma. Kerstin debuterade 2002 på Göteborgs-Operan med titelrollen i Alban Bergs Lulu, för vilken hon belönades med Svenska Dagbladets operapris och Tidskriften Operas pris. Hon har därefter mött Göteborgs-publiken i bl.a titelrollen i Lucia di Lammermoor, Euridice i Orfeo ed Euridice och Giulietta i en konsertversion av I Capuleti e i Montecchi.
På Kungliga Operan har Avemo gjort roller som Leilah/Lilith i världspremiären av Tristessa av Johan S. Bohlin, Nattens Drottning i Trollflöjten, Mélisande i Pelléas och Mélisande,Gilda i Rigoletto, och Adele i Läderlappen.
År 2020 gästade hon Staatsoper Hamburg i rollen som Kvinnan i Poulencs opera Vox Humana. Hon har även framträtt på Grand Théâtre de Genève som Oscar i Maskeradbalen och som Sophie i Rosenkavaljeren. Hon har synts i roller som Leticia Maynar i The Exterminating Angel av Thomas Adès på Det Kongelige Opera och hon har sjungit Maid i Adès Powder her face på La Monnaie och på Polska Nationaloperan. 2015 gästade Avemo Festivalen i Bregenz där hon sjöng Olympia och Giulietta i Hoffmanns äventyr. Hon har sjungit Atalanta i Xerxes på Artipelag under ledning av Jean-Christophe Spinosi, med gästspel vid Operan i Versaille och konserter i Madrid och Moskva. Kerstin har gjort en hyllad Despina i Così fan tutte i regi av Michael Haneke (vinnare av Guldpalmen i Cannes) på Teatro Real i Madrid, La Monnaie i Bryssel och Wiener Festwochen. Kerstin har gjort huvudrollen Hanako i Hosokawas Hanjo på Ruhrtriennalen, hon har sjungit Violetta (Weimar), Gilda (Weimar, Staatstheater Darmstad, Folkoperan), Zerlina/Don Giovanni (Festival d’Aix-en-Provence, Bolsjoj i Moskva), Lucia di Lammermoor (Folkoperan), Blondchen/Enleveringen ur seraljen (Frankfurt, Zürich), samt Ophélie/Hamlet och Oscar/Maskeradbalen (Deutsche Oper am Rhein).
Henns höga sopran och starka scenpersonlighet har gett färg åt flera moderna verk, såsom Kristin i Philippe Boesmans tonsättning av Strindbergs Julie och Wendla Bergmann i Benoît Merniers opera på Wedekinds Frühlings Erwachen (båda med urpremiär på La Monnaie).
Hennes konsertrepertoar sträcker sig från tidig musik till nyskriven och hon framträder regelbundet med svenska och internationella symfoniorkestrar. 2017 uruppförde hon Hosokawas Futari Shizuka (The Maiden from the Sea) tillsammans med Ensemble intercontemporain på Philharmonie de Paris och hon har därefter framfört stycket på Kölner Philharmonie, Kaufman Concert Hall i New York och i Suntory Hall i Tokyo. Kerstin har även sjungit solopartiet i Gerard Barrys The Stronger, baserad på Strindbergs Den Starkare, tillsammans med the Royal Concertgebouw Orchestra under ledning av Thomas Adès.
Vidare har hon framfört Schuberts Schwanengesang D744, i regi av prisbelönte Romeo Castellucci, på flera konsert- och festivalscener sedan premiären 2013 på Festival d'Avignon, bl.a. Enniskillen International Beckett Festival, Stanislavsky-festivalen Moskva, La Monnaie och scener i Paris, Luxembourg, Pavia, Turin, Antwerp och Milano.
På CD återfinns Kerstin Avemo bland andra på Renée Jacobs inspelning av Händels Messias (Harmonia Mundi) och på DVD i Christoph Loys Enleveringen ur Seraljen (Oper Frankfurt) och Hanekes Così fan tutte.
År 2016 tilldelades Kerstin Avemo H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som operasångerska.
År 2022 tilldelades Avemo stipendium från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur ”för sin sceniska självklarhet, gnistrande sopranstämma och enastående rolltolkningar, inte minst på GöteborgsOperan.”