Kerstin Avemo är utbildad på Operahögskolan i Stockholm och knuten till GöteborgsOperan sedan säsongen 2018/19. Här har hon gjort roller som Juliette i Nyckeln till drömmarna, Kvinnan i Vox Humana, Violetta i La traviata, Mimì i La Bohème, Prima Donna i Viva la mamma, samt titelrollen i Lulu av Alban Berg – för vilken hon belönades hon med SvD:s operapris och Tidskriften Operas pris. Hon har även gjort titelrollerna i Lucia di Lammermoor, Orfeus och Eurydike samt Giulietta i en konsertversion av I Capuleti e i Montecchi hos oss. År 2021 gjorde hon den enda rollen i Schönbergs Pierrot lunaire i en uppsättning där hon även stod för idé, koncept och regi. 22/23 gjorde hon rollerna Olympia, Antonia, Stella och Giulietta i Hoffmanns äventyr. Hösten-23 gjorde hon Nelly i urpremiären av Mytomania av Malmborg-Ward .
Avemo har gästat operahus runtom i världen med roller som Poppea i Poppeas kröning på Theater Basel, Leticia Maynar i The Exterminating Angel på Det Kongelige Teater, Anita i Léhars Giuditta på Bayerische Staatsoper, Despina i Così fan tutte i Madrid, Bryssel och Wien, Blondchen i Enleveringen ur seraljen i Frankfurt, Olympia i Hoffmanns äventyr i Bregenz, Zerlina i Don Giovanni i Aix-en-Provence och Moskva samt Maid i Powder her face i Warszawa och Bryssel. Hon har även framfört Schuberts Schwanengesang i bl.a. Bryssel, Paris, Milano, Luxemburg och Moskva. På Kungliga Operan har Avemo framträtt som Leilah/Lilith vid urpremiären av Tristessa av Johan S. Bohlin, Nattens drottning i Trollflöjten, Mélisande i Pelléas och Mélisande och Gilda i Rigoletto.
Hennes höga sopran och starka scenpersonlighet har gett färg åt flera moderna verk, såsom Kristin i Philippe Boesmans tonsättning av Strindbergs Julie och Wendla Bergmann i Benoît Merniers opera på Wedekinds Frühlings Erwachen, båda med urpremiär på La Monnaie i Bryssel.
2017 uruppförde Kerstin Avemo Hosokawas Futari Shizuka (The Maiden from the Sea) med Ensemble intercontemporain på Philharmonie de Paris och hon har därefter framfört stycket på bl.a. Kölner Philharmonie, Kaufman Concert Hall i New York och i Suntory Hall i Tokyo.
2016 tilldelades hon H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som operasångerska. 2022 tilldelades Kerstin Avemo stipendium från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur ”för sin sceniska självklarhet, gnistrande sopranstämma och enastående rolltolkningar, inte minst på GöteborgsOperan”.