Gå till sidans huvudinnehåll

Sofie Asplund

Sopran

En svartvit porträttfoto av någon som sitter framför en mörk bakgrundsfond. De tittar in i objektivet.

Sofie Asplund framträder säsongen 23/24 i två roller på GöteborgsOperan; Zerlina i Don Giovanni och La Folie i Platée. Hon gästar även Den Norske Opera där hon framträder i rollen som Cunegonde i Candide.

På GöteborgsOperan har hon sedan debuten 2014 sjungit roller som Zerlina i Don Giovanni, Susanna i Figaros bröllop, Zerbinetta i Ariadne på Naxos, Musetta i La Bohème, Aminta i Die schweigsame Frau, Skogsfågeln i Siegfried, Greta i Hans och Greta, Gilda i Rigoletto samt Första tjänarinna i en konsertant version av Strauss Daphne, en roll hon också gjort på operahusen i Basel och Hamburg. På GöteborgsOperan har Asplund även sjungit musikalrollerna Maria i West side story och Christine Daeé i The Phantom of the Opera, en roll hon också har gjort på Finlands nationalopera.

Asplund har varit en återkommande gäst på Kungliga Operan med roller som Zerbinetta i Ariadne på Naxos, Constance i Karmelitsystrarna, Zerlina i Don Giovanni, Susanna och Barbarina i Figaros bröllop, Olga Sukarev i Fedora och Oscar i Maskeradbalen.

Hon har gästat Den Norske Opera där hon sjungit Gilda och Drottningholms Slottsteater och där framträtt som Arianna i Vivaldis Il Giustino. Sofie Asplund rolldebuterade 2019 som Anne Truelove i Rucklarens väg med Münchner Philharmoniker tillsammans med Barbara Hannigans ’Equilibrium Young Artists’. Hon har sjungit Sophie i Rosenkavaljeren och Pousette i Manon (Malmö Opera), Titania i En midsommarnattdröm och Räven i Den listiga lilla räven (Läckö Slottsopera), Carolina i Il matrimonio segreto (Drottningholms slottsteater).

Asplund är ofta anlitad som konsertsångerska och har bland annat framträtt på Göteborgs konserthus, Malmö Live, Stockholms konserthus och Berwaldhallen. På repertoaren återfinns verk som Brahms Requiem, Mozarts c–mollmässa samt Brittens Les Illuminations, ett verk hon spelat in och gett ut på skiva 2021. Hon har sjungit Bachs Johannespassionen och Matteuspassionen, Skapelsen av Haydn, Orffs Carmina Burana samt Förklädd Gud.

År 2022 tilldelades hon Finlands Vita Ros' Ordens medalj av Finlands president för sina konstnärliga insatser som operasångerska. År 2018 belönades Sofie Asplund med Sten A Olssons kulturstipendium och utsågs till vinnare av Hjördis Schymberg–tävlingen. Hon är Anders Wall– och Birgit Nilssonstipendiat och har mottagit stipendier från bland andra Kungliga Musikaliska Akademien, Drottningholmsteaterns vänner, Gehrmans musikförlag och Kungliga Operan.