Tenoren Michael Weinius har sedan vinsten i The Wagner Competition i Seattle 2008 etablerat sig som en av Skandinaviens mest eftersökta och uppskattade sångare.
2013 utnämndes han till hovsångare och 2022 erhöll han medaljen Litteris et Artibus ur Kungens hand, för framstående insatser som operasångare.
Michael Weinius debuterade 1993 som Guglielmo i Così fan tutte, och sjöng därefter ett stort antal roller som baryton innan han gick över till tenorfacket 2004. Tenordebuten var som Laca i Jenůfa.
Vid sidan om regelbundna engagemang vid Kungliga Operan i Stockholm har Michael Weinius framträtt vid många europeiska operahus såsom Opera Bastille i Paris, Bayerische Staatsoper i München, Grand Theatre de Geneve, Oper Leipzig, Deutsche Oper am Rhein, Den Norske Opera i Oslo samt Deutsche Oper Berlin.
År 2018 sjöng han för första gången Siegfried i Siegfried och Ragnarök i Deutsche Opera am Rheins nya produktion av Nibelungens ring, rollerna hör sedan dess till de viktigaste i Weinius repertoar, tillsammans med Siegmund, Parsifal, Lohengrin och Tristan.
Bland andra roller märks Herodes (Salome), Bacchus (Ariadne på Naxos), Samson (Samson och Dalila), Mao (Nixon in China), Don José (Carmen) samt titelrollerna i Peter Grimes och Otello.
Efter sin lyckade debut som Lohengrin vid Wiener Staatsoper återkom han 2022 för att sjunga Siegfried i Nibelungens ring signerad S-E Bechtolf.
Säsongen 2021-22 avslutades vid Opernhaus Zürich med Tristan (Tristan och Isolde).
De sensaste säsongerna har inkluderat Bacchus i Ariadne på Naxos, Salome i Tokyo, Tristan och Isolde i den omtalade produktionen signerad Peter Sellars/Bill Viola. Gustavo Dudamel dirigerade Los Angeles Philharmonic, därefter samma produktion på Opera Bastille, även där med Gustavo Dudamel, samt Tristan och Isolde i Palermo.
Michael Weinius har samarbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Alan Gilbert, Kent Nagano, Axel Kober, Gianandrea Noseda, Christoph Eschenbach, Marek Janowski, Gustavo Dudamel, Donald Runnicles och Christian Thielemann.